Friday, May 23, 2008

Normal Vs Deaf

Saya ingin maklumat fasal Yayasan Majudiri Y sebab organisasi ini merupakan organisasi terhandal di Malaysia.
Kehebatan hampir kalahkan MFD, telah cipta buku sex sign language, program video sign language dari derma yayasan dan juga buku budaya orang pekak Malaysia. Dan banyak lagi program masuk suratkhabar seperti abuse sex serta terima banyak anugerah.
Lucy Lim telah keluar, Koon Wei, Anne Laura juga keluar dari Program tersebut. Membazirkan duit umum dan tenaga sahaja. Sayangnya kemahiran Koon Wei yang ada MA dan Anne Laura bekas pekerja MFD sekarang rugi dan kerja entah kemana.
Sebab utama kegagalan ialah YMCA orang normal, mereka tak tahu pasal Deaf dan akibatnya program tenggelam.
Harap MySLTC yang dikontrol normal jangan ikut YMCA.

17 comments:

Anonymous said...

apa mau bangga, buku sex pun ciplak ASL punya, bukan ori. kalau ada baca bacaan mereka, banyak ciplak orang punya

semua tunduk kat lucy saja, dia keluar sudah, YMCA Deaf lemah. apa mahu buat

Anonymous said...

jadi?

bukankah presiden mfd satu masa dulu bermula dr ymca kl? bukankah arwah So juga belajar dr ymca dulu? dan ada lin juga. walau apapun, ymca tetap bakti pada mereka.

wang derma mfd dapat dari kerajaan adalah dari pembayar cukai normal. jadi apa mau bising?

ini topik normal vs deaf sangat budu. buka mata kamu dulu

Anonymous said...

Malaysia Aman Negara Demikrasi' Hidup secara integrasi dengan Pelbagai Kaum, bangsa, agama & budaya.

Setiap individu ada pemikiran tersendiri, Tapi kita masih dalam Negara yg tercinta Malaysia yang ada undang-undang dan kedaulatan perlembagaan. Jangan lupa oleh kerana kita hidup dalam masyarakat dan memelihara Perpaduan serta intergrasi sebab itulah kita boleh maju dan sentiasa aman.

tahu sejarah said...

Kelab pekak dibuka tahun 1964 oleh low poh wing, tahun 1973 pindah ke ymca. Masa itu bukan nama kelap pekak ymca, kelab pekak orang pekak punya bukan ymca tahu. Tumpang aktiviti sahaja. sila betulkan sejarah. Lu tanya low poh wing dan siapa pemimpin tua. Tak malu kata kelab pekak dimulakan oleh ymca. Kalau tak percaya sila tunjuk dokumen ok.
Macam mfd pindah ke pj, dan puchong. Tak akan nama mfd pj atau mfd puchong.
Presiden mfd mula dengan kelab pekak di ymca yes tapi bukan kepunyaan ymca. Ok.

deafdotcom said...

"wang derma mfd dapat dari kerajaan adalah dari pembayar cukai normal. jadi apa mau bising?"

apa? ingat orang pekak tak bayar cukai ka? kalau mfd tak buat kerja ingat boleh dapat wang dari kerajaan ka? fikir lah

ini bukan soal pemimpin dulu dari mana, soal sekarang ialah apa berlaku dengan orang kat ymca. dulu bangga saja bila ada buat program atau buku, tapi semua itu ikut cara mfd, mereka tak ada idea lain ka?

sekarang ramai sudah keluar, apa mahu jadi. apakah ymca deaf club berkubur macam itu?

Anonymous said...

deaf bayar cukai??

Anonymous said...

lu kapala hotak tak paham?

orang pekak bayar cukai ya tp balapa peratus? balapa peratus normal bayar cukai? elok suma cukai orang pekak sukong mfd tak perlu karajaan. mfd dpt hidup? bagui asap pantat

memang tada hotak ini "normal vs deaf"

Anonymous said...

kamu laungkan deaf ja...lupa daratan sdah?

diambil dr pengomen Persatuan Pekak Malaysia:
"orang normal ikhlas ingin membantu demi mencari rezeki dan sesuap nasi dalam persatuan ini, macam orang lain bekerja. cuma kelebihannya, orang normal ini iklhas nak bantu menaikkan nama orang pekak kat malaysia. Orang normal menjadi 'suara' kepada masyarakat umum. Cuba kita lihat tugas Jurubahasa Isyarat(terdiri dari orang normal) yang menjadi 'suara' warga pekak. Bukan kah sama saja?

Oleh itu, renung-renungkan la. Siapa yang menindas siapa, dan siapa yang menolong siapa.
"

Anonymous said...

tertarik juga dengan isu Normal vs Deaf. sememangnya patut didebatkan, tapi harap tak timbul salah faham. Ya setuju dengan komen orang normal( orang bukan Pekak) ikhlas membantu deaf tak semua tu kadang2 deaf tak nampak apa yang orang orang bukan pekak buat, bila dah habis bantu blah macam tu je.. jarang sangat nak dapatkan ucapan terima kasih. yang ada budi pekerti dan sopan santum tu oklah dia tahu orang normal dah bantu dan maghargainya. tapi kalau tiap2 hari orang bukan pekak ni berdiri dibelakang deaf dan setiap masa dibantu adakah setiap masa deaf ni ucapkan terima kasih?

Kadang2 deaf mudah lupa jasa-jasa orang bukan pekak, sehinggakan ada yang emosional dan ungkitkan balik pengorbanan yang telah dicurahkan kepada deaf. tapi bukan orang bukan pekak nak buat macam tu, tapi kalau tak buat macam tu mereka terus alpa, lupa dan terus lupa..

fikir-fikirkanlah..

Anonymous said...

I percaya ramai orang pekak bayar cukai contoh pergi makan di MacDonald, KFC ada bayar cukai, ada kereta bayar cukai, ada gaji lebih bayar cukai dan banyak lagi. Orang Pekak bayar cukai tahu.
Ok, orang pekak rakyat berguna tahu?

Anonymous said...

GADUH LA, PERANG PENDAPAT LA, PANDANGAN LA, OOOOiiii...DAH TANYA KE PANDANGAN ORANG BUTA?..= PENDANGANNYA TAK NAMPAK"

PEKAK DAH DENGAR KE PANDANGAN TU?... WOI BODOH BAHLOL TOLOL" ORG PEKAK MANA BOLEH DENGAR.

MARZUKI ONG MALIKI ONG" HUH!! ONG TAK ADA TAPI MEROSAKAN BANGSA KAUM PEKAK AJE'
KOMUNITI PEKAK PERLU MENJAGA AMAN SEJAGAT BODOH'...TAKADA SIAPA PUNYA SIAPA... TAPI DEMI JAGA NAMA BAIK KOMUNITI PEKAK DALAM MALAYSIA NI LA...NGOK'

BODOH' BANGAN' JAHAT' HATI HITAM BUSUK' JIWA GELAP OTAK MINDA BERDEBU KELABU' DEVIL' SETAN' EVIL DUNIA ORANG PEKAK.

Anonymous said...

"wang derma mfd dapat dari kerajaan adalah dari pembayar cukai normal. jadi apa mau bising?"

kau nak kata orang pekak nikmat percuma? sepatutnya kebanyakan cukai dikutip daripada orang kaya dan syarikat besar. banyak orang miskin termasuk orang normal dan OKU juga tak mampu bayar cukai.

Orang kaya dan syarikat besar wajib bayar cukai kerana mereka dapat mengaut keuntungan besar dari sumber negara ini (sumber yang dinikmati bersama oleh semua rakyat).

Golongan bawahan (orang miskin dan sesetengah OKU) yang tidak mampu membayar cukai juga mempunyai hak ke atas sumber negara. Jadi, cukai negara diagih sedikit kepada MFD untuk membangunkan golongan pekak adalah wajar. Malah kita rasa kerajaan patut membuat lebih lagi untuk OKU.

Anonymous said...

"kau nak kata orang pekak nikmat percuma? sepatutnya kebanyakan cukai dikutip daripada orang kaya dan syarikat besar. banyak orang miskin termasuk orang normal dan OKU juga tak mampu bayar cukai.

Orang kaya dan syarikat besar wajib bayar cukai kerana mereka dapat mengaut keuntungan besar dari sumber negara ini (sumber yang dinikmati bersama oleh semua rakyat).

Golongan bawahan (orang miskin dan sesetengah OKU) yang tidak mampu membayar cukai juga mempunyai hak ke atas sumber negara. Jadi, cukai negara diagih sedikit kepada MFD untuk membangunkan golongan pekak adalah wajar. Malah kita rasa kerajaan patut membuat lebih lagi untuk OKU."

pemikiran u tak betul! terbalik lg tu.

u tak reti ekonomi negara bfungsi

Anonymous said...

hai semua... saya kembali lagi...

ini adalah petikan dari Marzuki dari blognya..

mari kita selami bersama-sama ye...

"blog harapanpekakmalaysia

Merosakkan dan memecahbelahkan komuniti Pekak adalah dosa paling besar yang dilakukan dan sememangnya tidak dapat diampunkan. Adalah harapan saya bagi En Marzuki Ong untuk menghentikan segala tohmahan dan tuduhan (berasas ataupun tidak) dalam blog anda.



Biarlah anda bermegah dengan segala sumbangan anda dalam membangunkan komuniti Pekak tetapi janganlah menjatuhkan nama orang lain. Mereka punya juga maruah diri seperti anda.



Apa gunanya En Marzuki bersembahyang 5 kali sehari tetapi membuat sesuatu yang haram. Ini tidak bermakna saya menyokong En Sazali. Adalah juga harapan saya En Sazali membuat kerja yang diamanahkan oleh warga Pekak sebaik-baiknya. Kedudukan pemimpin tidak kekal jika mengambil kesempatan hanya disebabkan status dan jawatan."

sungguh melucukan kata-kata dari orang yang tidak berkerja sekarang ini.
1. Jika kita selami betul-betul, siapakah yang memecah-belahkan komuniti pekak di Malaysia? anda semua tidak perlu menjawab dan saya yakin dengan jawapan anda semuakan??? jawapannya ialah...MARZUKI ONG BIN MALIKI ONG!!!!

2. Hukum agama mana Marzuki pakai yang menjatuhkan hukuman Dosa Besar kerana memecah-belahkan komuniti Pekak? Saya takde terlihat dalam Al-Quran pun?? atau mungkin dia mengambil hukum itu dari Bible?? saya pun tak pasti kerana saya tidak pernah membaca kitab Bible.. tetapi saya pasti Marzuki adalah penganut beragama Islam,sudah tentu Kitab Al-Quran adalah junjungannya... Kepada marzuki, sila jelaskan dari kitab mana atau hadis mana yang menjatuhkan hukuman Dosa Besar kepada orang yang memecah-belahkan komuniti Pekak macam u tu???

3. Pada pandangan saya, orang normal bukan bermegah atas apa yang mereka curahkan atau berbakti kepada Komuniti Pekak,cuma mereka adalah rakyat Malaysia, begitu juga Komuniti Pekak yang berkerakyatan Malaysia. Oleh itu, tidak salah jika Orang Normal berpadu tenaga dengan Komuniti Pekak dalam MEMBANGUNKAN LAGI KOMUNITI PEKAK DI MALAYSIA!!!.. jangan lupa ye Marzuki, kalau kamu terlalu mengAGUNG2KAN KETUANAN PEKAK kamu, bermakna kamu menindas orang normal. Secara tak langsung, kamu pun menindas anak sulung kamu, kerana dia pun trgolong dalam golongan normal.

4. Wahai Marzuki, dalam Islam, kita tidak wajar bermegahkan diri kiranya kita sembahyang 5 waktu setiap hari. Setiap amalan kamu itu ada kebaikannya. Alhamdulillah kamu dapat menyempurnakan tuntutan agama dalam menunaikan sembahyang 5 waktu setiap hari, sepatutnya kamu mempunyai jiwa yang bersih malah rohani yang sihat. Sekiranya kita menunaikan sembahyang 5 waktu setiap hari, adalah menjadi kewajiban kita untuk tidak menceritakan kepada orang lain kerana itu adalah tanggungjawab kita sebagai umat islam dengan PENCIPTA KITA. Tidak perlulah untuk kita bermegah diri menceritakan kehebatan kita menunaikan tanggungjawab kita di dalam blog kita sendiri. Masuk bakul sendiri angkat namanya.

4. Pada saya, kepimpinan yang dipegang oleh Dato' Sazali sebagai presiden MFD ada kebenarannya. Cuba bayangkan jika orang lain pegang jawatan itu, mampukan orang lain mempertahankan jawatan itu selama mana yang dipegang oleh Dato'? mampukah orang lain itu mempertahankan hak orang pekak sepertimana yang dipertahankan oleh dato'? Saya pasti sekiranya jawatan itu dipegang oleh Marzuki, jangankan orang pekak, sewa bangunan pentadbiran MFD pun belum tentu Marzuki boleh bayar.

Renung-renungkan la wahai Marzuki, sesungguhnya khidmat kamu tidak diperlukan lagi oleh komuniti Pekak Malaysia. Sila berhijrah ke negara lain sekiranya kamu masih ingin meneruskan konspirasi memecah-belahkan Komuniti Pekak di Malaysia dan menjatuhkan tokoh-tokoh kepimpinan yang ada sekarang..

"HIDUP KOMUNITI PEKAK TANPA MARZUKI"

"JAUHKAN DIRI ANDA DARI HASUTAN DAN KATA-KATA MARZUKI JIKA ANDA INGINKAN KEMAJUAN DALAM KOMUNITI PEKAK"

wallahualam....

Anonymous said...

hi semua sekali lagi,

sekiranya anda semua tidak dapat mengunjungi blog Marzuki yang saya maksudkan...si mengunjungi halaman di bawah..

Click dua kali di halaman yang saya paste ye... atau cut and paste di new window..

http://malaysiandeaf.wordpress.com/2008/05/01/blog-harapanpekakmalaysia/

malaysiandeaf said...

http://malaysiandeaf.wordpress.com ni bkn marzuki punya

dari
penulis malaysiandeaf

Anonymous said...

petikan dari amir hamidi dalam talian...

"Pidos da Best - 14th February 2008 - 10:32 "Presiden Persatuan Orang Pekak Pahang (PADA) menyifatkan rancangan anjuran Perunding Projek MSFD, misalnya Persidangan Sukan Belia Pekak Asia Pasifik (DSEKL 2007) sebagai satu perangkap kepada Presiden MSFD sekarang. Sebagai akibatnya, sokongan perwakilan negeri terhadap pemimpin veteran tersebut menurun."

Saya cuma ulang balik apa yg amir cakap dulu. Kelemahan dan kesilapan menganjurkan DSEKL seolah-olah mendedahkan lubang kegagalan untuk MSFD kerana membuatkan beberapa EXCO MSFD dan Pemimpin AG hilang kepercayaan pada Presiden MSFD.

JAWAPAN
Secara umum, pelaksanaan program dianggap sebagai satu ujian kepada seseorang pemimpin. Sekiranya terdapat kesilapan atau kegagalan untuk mencapai sesuatu matlamat, peranan pemimpin tersebut akan dipersoalkan. Bagaimanapun beliau berhak mempertahankan kebenaran atau menyangkal kritikan. Pada masa yang sama pihak lain juga berhak menghakimi segalanya mengikut peruntukan dan prosedur tertentu.


SAYA DENGAR BANYAK PUJIAN DARI ORANG PEKAK LUAR NEGARA YANG HADIR PADA DSEKL 2007.. OLEH ITU, SAYA MAU TAHU, APAKAH KELEMAHAN SEMASA DSEKL SAJE?

DSEKL DAH PUN BERJAYA JALAN, TAPI U ALL TAU KAJI KELEMAHAN SAJA.. KALAU U ALL HEBAT SANGAT, JALANKAN LA ACTIVITI MACAM INI SENDIRI UNTUK KOMUNITI PEKAK... BOLEH KE? YANG U ALL TAU, SIBUK DENGAN KERJA MASING2, PANDAI CAKAP BELAKANG SAJA..

P/S : NAMA SAJA DA BEST, TAPI TAK BEST LANGSUNG!!!! PADA DATK BAWA PEMBANGUNAN LANGSUNG PADA ORANG PEKAK!!!!TAU CAKAP BELAKANG N JATUHKAN ORANG SAJA LA U NIH!!!