Sunday, September 21, 2008

Politik dan Orang Pekak.

Politik dan Orang Pekak.

Tajuk ini saya mengambil masa yang lama kerana saya cari cerita dan bincang dengan orang Pekak. Susah tetapi saya cuba juga. Saya juga ambil cerita dari Tun Dr. Mahathir blog dan juga blog lain.

Masalah no. 1 ialah masalah politik. Ramai kata Malaysia sekarang ada masalah politik. UMNO tak kuat, orang Cina dan India dah tak sokong UMNO lagi pun orang UMNO tak baik. Saya pening, saya tak tahu cerita politik sebab tak dengar gosip orang bukan Pekak. Saya tak tahu apa yang benar berlaku.

Ada orang kata UMNO jahat, Anwar Ibrahim baik. Apa sahaja saya takpeduli tapi saya tengok siapa pemimpin yang buat kerja. Pada saya ada orang UMNO yang baik saya ambil contoh ahli politik seperti Datuk Shahrizat yang baik hati sokong OKU sampai berjaya Akta OKU, dan juga Datuk Shahrir Samad yang sokong BIM sila baca Berita MyDeaf keluaran MFD dan juga MFD dapat duit RM 12.1 juta sebab BN juga tolong.

Yang lain-lain cerita politik saya tak tahu, tapi saya bangga dapat hidup baik di Malaysia walaupun sebagai orang Pekak. Di luar negara orang Pekak ditindas tahu, sekolah kena bayar, kerja susah dapat dan macam-macam berlaku. Sila ambil contoh Thailand, ramai orang Pekak mari Malaysia jual permainan di jalan waktu malam. Di Indonesia pun sama juga, ramai miskin. Di Malaysia orang Pekak boleh hidup baik, peluang kerja banyak sana-sini. Yang tak dapat kerja ialah orang Pekak malas sahaja, macam orang normal lain.

Anyway kita Pekak juga, tak dengar gosip politik, tak sakit hati jugak. Tapi kita sakit hati sebab politik guna perkataan buta dan pekak kepada DSAAB. Ahli politik maksud Pekak tu orang degil dan tak dengar nasihat tahu. Salah lah. Malu kita. Kita bukan degillah, kita tak dengar sahaja dan taktahu apa mereka cakap. Jangan kata kita degil.

MFD mesti buat sesuatu untuk educate public perkataan pekak, jika tak buat kerja akan nama baik orang pekak rosak sudah. Orang kata kita degil tak masuk nasihat. Bagaimana? MFD bangun-bangun lah, fight jaga nama baik Pekak.

OK.


Maaf lupa, kepada pembaca blog ini agama Islam, Selamat Hari Raya.

3 comments:

deafdotcom said...

politik tu adalah lumrah manusia, dalam MFD dan MSFD juga ada politik.....cuma bagaimana kita membanteras permainan kotor ini daripada menjadi lebih teruk, ini yang berlaku dalam MSFD.....MFD berhati-hati ya, walaupun pucuk pimpinan tak banyak berubah, lambat laun akan berlaku juga

MyDeaf baru sudah ada ke, tak tahu pula.....kenapa tak bagi tahu pada ahli

ehm!!! mungkin penulis mydeafblog orang MFD?

Anonymous said...

kalau nak orang pekak berjaya,belajar untuk bersatu.bukannya menunding jari ke arah pihak lain..jangan asyik cari salah orang..tengok diri sendiri dulu betul ke tak..
renung-renungkan..selamat beramal.....

pekak tapi pandai said...

Pada pendapatan saya orang Pekak sangat berjaya. Contohnya berjaya yakini kerajaan Malaysia datap peruntukan 12.1 juta, apa orang normal boleh buat untuk buat jurubahasa projek ini?
Juga orang pekak berjaya mengaji kan orang normal seperti Zuraidah, Hafidah, Royagah atau Mejar Sazali. Dia orang jujur hidup makan gaji dengan orang Pekak. Hanya Mejar Sazali chow sebab tak hormati ketuanan orang Pekak. Bye bye.
Juga jurubahasa kumpulan anwar ibrahim (belakang punya main)yang muka tembok makan gaji duit orang pekak tapi bersumpah tak mahu keturunannya membantu orang pekak. keh keh.. dia orang, MFD kasi latih makan berak pun MFD kasi tapi tak sedar diri poorah. Ini suey punya orang.